LINKITY Oy

Projektin tavoitteena oli suunnitella seinälle kiinnitettävä kotelo, jonka sisään sijoitetaan älypuhelin. Tuotteen loppukäyttäjä käyttää tuotetta työpaikalla kirjautumalla työtehtäville vilauttamalla avaimenperän tai luottokortin muotoista nfc-tagia kotelon etupaneelin päällä ja käyttämällä samalla puhelimen näytöllä pyörivää työajanseurantasovellusta.

Projekti aloitettiin kotelon sisälle tulevan älypuhelimen tarkalla mittaamisella, jonka avulla saatiin määriteltyä kotelon fyysiset minimivaatimukset. Tämän jälkeen oli vuorossa ns. luova vaihe eli päästiin suunnittelemaan, miltä kotelo voisi näytää. Samalla pyrittiin käyttäjälähtöisen suunnittelun keinoin varmistamaan, että kotelosta tulisi mahdollisimman toimiva niin kotelon asentajan kuin sen loppukäyttäjänkin kannalta. Tämä vaihe toteutettiin käsin luonnostelemalla sekä karkeiden 3D-mallinnusten avulla.

Muotoiluvaihtoehtoja tuotettiin muutamia ja niistä tehtiin visualisointikuvat, jotka toimitettiin asiakkaalle. Asiakas valitsi vaihtoehdoista suosikkinsa, jota lähdettiin jatkokehittämään. Tämä tapahtui 3D-mallintamalla tuote ensin mittatarkasti ja tuottamalla mallista tämän jälkeen 3D-tulostettu prototyyppi.

Kun malli saapui tulostuksesta, päästiin vihdoin testaamaan, miltä tuotteen käyttö todellisuudessa tulisi olemaan. Oman analysoinnin ja mittauksen päätteeksi tulostettu malli toimitettiin asiakkaalle, jolloin myös hän pääsi antamaan tuotteesta palautetta ja testaamaan sitä käytännössä. Asiakas testasi tuotetta muutaman viikon ajan, jonka päätteeksi pidettiin uusi palautekierros. Palautteen perusteella 3D-malliin tehtiin pieniä muutoksia. Tämän jälkeen mallista tehtiin uusi 3D-tulostettu malli. Matka kohti valmista tuotetta oli alkanut.

3D-tulosteiden hyödyntäminen lisäsi projektin tehokkuutta huomattavasti. Yhtä tarkkojen mallien valmistus käsin olisi vaatinut huomattavasti enemmän aikaa, työkaluja ja rahaa. Tulosteet tukivat tehokkaasti myös projektin ideointivaihetta, sillä niiden avulla tuotteen fyysiset rajoitteet tulivat hyvin esille, jolloin aikaa ei käytetty turhaan toteuttamiskelvottomien ideoiden kehittelyyn.

Kokonaisuudessaan projekti oli hyvin tehokas. Liikkeelle lähdettiin käytännössä nollatasolta, ja vain muutaman päivän tehokkaalla työskentelyllä luotiin täysin toimiva tuotekonsepti ja tuotettiin hyvin pitkälti lopputuotetta vastaava fyysinen malli.

AVOIMET TYÖPAIKAT

Etsimme kasvavaan joukkoomme jatkuvasti hyviä tyyppejä. Kerrothan meille osaamisestasi sähköpostitse rekrytointi@3dtalo.fi, niin olemme sinuun yhteydessä, mikäli sopiva paikka avautuu. Tarjoamme aika ajoin myös harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja.

FAQ

Usein kysyttyjä kysymyksiä

    Q: Mitä hyötyä VR- ja AR-visualisoinneista on?
    A: VR- ja AR-visualisoinnit päästävät käyttäjän 3D-mallinnuksien ja suunnitelmien sisälle. Kun mittasuhteiden hahmottaminen helpottuu, suunnitelmia voidaan tehdä ja katselmoida tarkemmin kuin perinteisillä menetelmillä. Käynnissä olevaa teknistä harppausta voi verrata siirtymään 2D-piirustuksista 3D-suunnitteluun. Nyt teknologia on riittävän kypsää, että 3D-suunnittelua voidaan tehdä virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden tukemana.
    Q: Mitä etuja virtuaalimalleista on teollisissa tuotekehitysprojekteissa?
    A: Virtuaalitodellisuuden ansiosta tuotteisiin voi tutustua hyvin aidon tuntuisesti jo varhaisessa vaiheessa. Näin käyttökokemuksia voidaan simuloida virtuaalisesti erittäin monipuolisesti. Kun käyttäjät saavat testata tuotetta jo suunnitteluvaiheessa, lopputulos paranee, suunnitteluprosessi nopeutuu ja käyttäjät voivat osallistua tehokkaammin. Säästöt ovat sekä ajallisia että rahallisia. VR-avusteinen käyttäjälähtöinen suunnittelu kannattaa, olemme havainneet sen parantavan muun muassa työturvallisuutta ja työhyvinvointia. Mikäli olet kiinnostunut tuotekehityksestä, -muotoilusta tai suunnittelusta virtuaalimallien avulla, ota rohkeasti yhteyttä, niin kerromme lisää.
    Q: Mikä Design Space on?
    A: Design Space on kehittämämme sovellus, joka tuo virtuaalitodellisuuden saumattomaksi osaksi suunnitteluprosessia.
    Q: Pystyttekö taltioimaan olemassa olevia maastoja, rakenteita tai objekteja?
    A: Kyllä. Korkealaatuisella fotogrammetrialla ja huipputarkalla, värit tallentavalla laserkeilauksella voimme taltioida olemassa olevista kohteista tarkat 3D-mallit, joihin istutamme tarkoituksesta riippuen uutta 3D-aineistoa, luomme animaatioita tai lisäämme interaktioita.
    Q: Mitä laitteita minulla pitää olla, että voin käyttää tuotteitanne ja palveluitanne?
    A: Toimitamme sinulle kaiken mitä virtuaalitodellisuus vaatii, eli tehokkaan tietokoneen, VR-lasit ja -ohjaimet sekä tarvittavat ohjelmistot. Palveluun sisältyy takuu ja huolto, eli asiakkaan näkökulmasta homma toimii plug and play -tyyppisesti. Ohjelmistot voidaan asentaa myös sinun omiin laitteisiin ja järjestelmiin. Älä emmi kysyä apua laitehankinnoissa, ohjeistamme sinua mielellämme.
    Q: Minkälaisesta lähtöaineistosta virtuaalista ja lisättyä todellisuutta voidaan luoda?
    A: Mistä tahansa, jopa paperille lyijykynällä luonnostellusta kuvasta tai ääneen lausutusta ajatuksesta. Mahdollisuudet ovat rajattomat. Usein asiakkaillamme on jo jonkinlaista 3D-aineistoa valmiina. Tämä nopeuttaa työtämme. Meiltä saat tarvittaessa ohjeistusta siihen, kuinka 3D-aineistoa kannattaa tuottaa, että se on mahdollisimman hyvin VR- ja AR-yhteensopivaa.
    Q: Minulla on 3D-malli, josta haluaisin virtuaalitodellisuutta. Missä formaatissa se pitää toimittaa teille?
    A: Meille käy kaikki yleisimmät 3D-formaatit (esim. .FBX, .OBJ, .IFC, .SDLPRT, .3DS, .STL)
    Q: Minulla olisi tarve isolle ja raskaalle mallille, joka sisältäisi tehtaan linjastoineen ja laitteineen. Riittääkö tietokoneessa teho?
    A: Optimoimme 3D-mallit niin, että kuluttajille suunnatut, grafiikkalaskennaltaan tehokkaat VR-ready tietokoneet riittävät. Tarvittaessa toimitamme asiakkaillemme laitteistot, joissa tehot riittävät vieläkin vaativampaan käyttöön.
    Q: Miten voin esitellä VR-malleja asiakkailleni?
    A: Tapoja on monia. Design Space -ohjelmistomme mahdollistaa virtuaalisen etäistunnon monien käyttäjien välillä. Palaveri voidaan siis pitää virtuaalisesti oikeassa 3D-suunnitteluympäristössä. Käyttäjät voivat kommunikoida puhumalla, piirtämällä, mallintamalla ja siirtelemällä objekteja. Design Spacella voit toisin sanoen suunnitella yhdessä asiakkaasi tai kollegasi kanssa.

    Design Spacessa VR-lasit eivät ole välttämättömyys, vaan käyttäjä voi liikkua ympäristössä myös työpöydältä käsin. Aineistoa voidaan jakaa tarvittaessa myös 360-videona, 360-viewerinä, kuvina ja videoina.

    Q: Voinko tehdä animoituja tai interaktiivisia objekteja Design Spacen avulla?
    A: Luomme animoidut ja interaktiiviset objektit kuten avattavat luukut, työnnettävät kärryt tai tehtaiden prosessianimaatiot erikseen asiakkaan toiveiden mukaan. Ne ovat saatavilla Design Space -ohjelmiston Asset-valikossa aivan kuten mitkä tahansa muutkin objektit.
    Q: Voinko testata asennettavuutta tai huollettavuutta virtuaalitodellisuudessa?
    A: Kyllä. Kun olet ladannut asennettavat tai huollettavat 3D-mallit ja tarvittavien työkalujen 3D-mallit Design Spaceen, voit harjoitella erilaisia työvaiheita.

YHTEISTYÖKUMPPANIT

Language flag English
Language flag Finnish
Language flag English
Language flag Finnish