Apua, enhän minä edes tiedä, mitä VR tarkoittaa…
Ei hätää, tämä artikkeli on juuri sinulle!
VR on lyhenne englanninkielisestä Virtual Reality -termistä, eli virtuaalitodellisuudesta. Virtuaalitodellisuus on digitaalinen ympäristö, jota käytetään ja koetaan usein erikseen tarkoitukseen suunniteltujen virtuaalilasien avulla.
Digitaalisen ympäristön tekemiseen voidaan käyttää täysin 3D-mallinnettua ympäristöä, jota ei ole fyysisesti olemassa lainkaan tai se on vasta rakenteilla. Toinen vaihtoehto on kuvata olemassa olevaa ympäristöä kameralla ja viedä se virtuaalilaseille. Myös näiden menetelmien yhdistelmiä voidaan käyttää – kaikki on mahdollista.
Mutta eikö asioita voisi vain kokea siellä oikeassa maailmassa?
Tietenkin voi! Älä kuitenkaan vielä lopeta lukemista, sillä pariin juttuun virtuaalitodellisuus tarjoaa lyömättömiä etuja.
Virtuaalitodellisuudessa asiat tuntuvat parhaimmillaan lähes yhtä todellisilta kuin luonnollisessa maailmassa koettuina, joten se voi antaa mahdollisuuden kokea asioita, joiden järjestäminen fyysisesti on vaarallista, kallista tai mahdotonta – tai tylsää.
Koska mahdollisuudet ovat rajattomat, tavanomaistakin ympäristöä voidaan virtuaalitodellisuudessa rikastaa houkuttelevammaksi tai osallistavaksi.
Korkealla mastoissa tehtävät linjatyöt ja pelastajien tulipaloharjoitukset ovat hyviä esimerkkejä työtehtävistä, joiden harjoittelussa aidon tuntuinen VR-kokemus väistää riskit ja kustannukset. Aina kyse ei kuitenkaan tarvitse olla ääriesimerkeistä. Virtuaalitodellisuudessa voidaan kouluttaa myös arkisempia tehtäviä, vaikkapa työpaikkojen turvakävelyitä. VR-turvakävely jää mieleen yhtä hyvin kuin perehdyttäjän kanssa toteutettu, mutta se ei ole riippuvainen perehdyttäjän tai perehdytettävän aikatauluista tai paikasta. Uusissa rakennuksissa turvakävelyt voidaan toteuttaa jo ennen tilojen olemassaoloa, ja kallis rakennusinvestointi saadaan täydellä teholla käyttöön heti sen valmistuttua.
Ennen kaikkea VR-koulutus on koukuttavampi. VR-koulutuksen käyneet ovat moninkertaisesti keskittyneempiä, nopeampia, valmiimpia viemään oppimaansa käytäntöön ja muodostavat vahvemman tunnesiteen koulutussisältöön.
Kuulostaa liioittelulta, että VR-koulutus olisi moninkertaisesti tehokkaampaa
Onneksi tätäkin on tutkittu. Maailmanlaajuisesti toimiva PwC-yhtiö tutki vuonna 2020 johtamiskoulutusta kolmella eri menetelmällä: massaluento luokkahuoneessa, verkkokoulutus ja toiminnallinen VR-koulutus. Verkkokoulutuksessa oppijan tuli katsoa videoita ja tehdä sitten niihin pohjautuvia monivalintatehtäviä. VR-koulutuksessa henkilöstökeskustelut simuloitiin animoitujen ja puhuvien työkavereiden avulla, ja koulutettava itse puhui omat vastauksensa ääneen.
Ja otetaanpa tulokset vielä numeroina:
VR-koulutuksen tehneet olivat neljä kertaa nopeampia luokkahuoneessa opiskelleisiin verrattuna.
Luokkahuoneopetus kesti 2 tuntia, verkkosisällön läpikäynti 45 minuuttia ja VR-koulutus keskimäärin 29 minuuttia.
Verkkokoulutukseen verrattuna VR-koulutettavat keskittyivät nelinkertaisesti tehokkaammin.
Mitattaessa tunnesiteen vahvuutta opiskelusisältöön, VR-koulutettavat kokivat 3,75-kertaisen tunnesiteen verrattuna luennolla koulutettuihin ja 2,3-kertaisen verrattuna verkkosisällön tehneisiin.
VR-koulutettavat myös olivat 275 % varmempia viemään opittuja asioita käytännön tasolle omaan työhönsä.
Me 3D Talolla puhumme toiminnallisesta VR-koulutuksesta nimenomaan näiden tulosten takia. Hektisessä arjessa, jossa keskittymis- ja huomiokyvystämme kilpailee niin moni virike, VR todella auttaa pysähtymään olennaisen äärelle ja muuttaa oppimisen tehokkaaksi.
Viitattu PwC:n tutkimus on luettavissa täältä:
Kuvituskuva Pexels.com/Sound On, grafiikka 3D Talo