Oodi peleille ja kauniille grafiikalle

3D Taloa ei olisi olemassa ilman pelejä. Vaikka fokuksemme ei ole pelien tekemisessä, vaan immersiivisessä ja virtuaalisessa koulutuksessa, on mahdotonta ajatella tiimiämme täysin ilman pelaajataustaa. 3D-grafiikan luonti nojaa pelialan standardoituihin käytänteisiin, käyttöliittymissä on samankaltaisuutta ja ohjelmointikieletkin ovat samoja. Lisäksi pelimoottorit ovat tekemisemme ytimessä. 

“Pelillistäminen” -termiä viljeltiin kosolti menneinä vuosina, ehkä kyllästymiseenkin asti. Uskon, että terminä se oli, ja on, edelleen tärkeä, vaikka käytäväpuheissamme sana on jäänyt vähälle käytölle. Termin sisältävät asiat ovat integroituneet tekemiseemme niin syvästi ja moniulotteisesti, ettei sitä tarvitse enää käyttää. Projektin teon aikana sen sijaan pyörimme rajatumpien teemojen ympärillä, kuten käyttäjän motivointi, immersiivisyys ja intuitiivisuus. Muita konkreettisia pelillisiä elementtejä sovelluksissamme ovat muun muassa suoritusten pisteytykset, ajanotto ja muut mittarit, jotka ovat tärkeitä käyttäjälle sekä kouluttajalle. 

”Oppimisen ja opetuksen pelillistäminen (engl. gamification) tarkoittaa peleissä käytettyjen elementtien ja mekaniikkojen hyödyntämistä oppijan motivointiin ja oppimistavoitteiden saavuttamiseen.” 

Mediamaisteri, 2022 *
Suomalainen Alan Wake II oli 2023 vuoden yksi kiinnostavimmista pelijulkaisuista.

Projektityössä konseptoinnin ja projektin luovutuksen lisäksi suosikkivaiheeni on se lähes maaginen hetki, kun laadukkaasti paketoitu 3D-grafiikka kohtaa ohjelmointirivit ja projekti herää eloon. En kyllästy siihen koskaan. Saavutan edelleen sen saman tunteen kuin teininä rakennellessani kavereilleni Counter-Strike –pelin karttoja. Nörttiluolassani 800 MHz prosessorin tuuletin vinkui kilpaa Kingston Wall -yhtyeen Petri Wallin kitaran kanssa, ja ajantaju katosi. 

Suomalainen peliala voi hyvin.  

Suomen pelialan yhteenlaskettu liikevaihto on ylittänyt 3 miljardin rajan, joten voimme olla hyvin ylpeitä suomalaisesta osaamisesta. Vihaisien lintujen lento kantoi pitkälle, samoin romuralli. Ehkä kirkkaimpana timanttina loistaa hiljattain julkaistu tarinavetoinen kauhupeli Alan Wake II, joka hurmaa maailmalla persoonallisella tarinankerronnalla ja häikäisevällä grafiikallaan.  Tämänkin artikkelin kuvituskuvat ovat kyseisestä pelistä.

Ei kompromisseja. Remedy Entertainment on kehittänyt oman Northlight -pelimoottorin.  

Intohimosta pelejä kohtaan 3D Talolaistenkin antennit skannaavat jatkuvasti pelialan uusimpia käänteitä. Ja tämä, arvon asiakkaamme ja seuraajamme, sataa teidän laariin kauniimpana ja osuvampana grafiikkana sekä sujuvampana käyttökokemuksena. Tämän lisäksi erityisesti VR-lasien ja näytönohjainten huima kehitys antaa omalta osaltaan syyn haaveilla aina vain mykistävimmistä kokemuksista tulevaisuudessa. 

Tästä alkaa kolmiosainen julkaisusarja sosiaalisen median kanavillamme, jossa käymme läpi 3D Talolaisten rakkaimmat ja sykähdyttävimmät pelit.

Kirjoittanut Pauli Rissanen, Tuotannon esimies

* Lähde: Mediamaisteri, 2022 https://www.mediamaisteri.com/blog/pelillistaminen-opetuksessa-ja-oppimisessa 

Artikkelin kuvat ovat Alan Wake II -videopelistä. Kuvat on julkaistu pelin tekijöiden luvalla.

Lisää
artikkeleita

en_GB