Miten tuoda oma tuote tai palvelu asiakkaalle kiinnostavalla, uudella tavalla tutuksi?
3D-mallit ja -animaatiot ovat nousseet merkittäväksi voimaksi viestinnässäkin. Näiden avulla voidaan luoda visuaalisesti vaikuttavaa sisältöä, joka erottuu massasta ja jää mieleen. VR-lasien yhä yleistyessä kuluttajakäytössäkin, voidaan vaikkapa matkailukohteista tarjota immersiivisiä elämyksiä VR-laseille ja näin houkutella käyttäjiä tulemaan paikan päällekin.
Toteutimme yhteistyössä Seinäjoen Ammattikorkeakoulun kanssa Etelä-Pohjanmaan matkailuvaltteja esittelevän Etelä-Pohjanmaa Experiencen. Virtuaalielämyksestä luotiin sekä kokemuksellinen VR-versio että katseltava tunnelmallinen 360-video, joka julkaistiin YouTubessa.
Ja mikä parasta: kun virtuaalinen ympäristö on kerran tehty, sitä on helppo jatkojalostaa uusiin käyttökohteisiin.
3D-mallien visuaalinen houkuttelevuus
Yksi 3D-mallien merkittävimmistä eduista on niiden visuaalinen houkuttelevuus. 3D-mallit ja -animaatiot herättävät tuotteet, palvelut ja tarinat eloon tavalla, joka muuten jää saavuttamatta. Kuka tahansa voi esimerkiksi päästä kiertelemään 60-luvun Vieremää tässä tunnelmallisessa virtuaaliympäristössä:
Yksityiskohtainen 3D-malli saa katsojan uteliaisuuden heräämään ja houkuttelee tutkimaan tuotetta lisää. Useilla verkkokaupoilla onkin nykyään tuotteistaan erilaisia mahdollisuuksia tutkia tuotetta kaikista kuvakulmista. Varsinkin suurikokoisissa tuotteissa on erittäin ketterää luoda näyttävää markkinointimateriaalia digitaalisesti. Valaisu ja videokuvan ottaminen eri kulmista on helppoa, kun suurta fyysistä tuotetta ei tarvitse liikutella ympäristössään. Vai mitäpä mieltä olette oheisesta Päijän Boatsille luomastamme animaatiopätkästä?
Visualisoidaan hankalasti ymmärrettävät konseptit!
Jos yrityksen palveluun kuuluu paljon alan omia termejä ja monimutkaisia prosesseja, voi niiden etuja olla hankala selittää. Animaation avulla voidaan herättää tuotantoprosessit eloon tavalla, joka jää mieleen, ja auttaa hahmottamaan palvelun tai tuotteen etuja tekstiä tai geneerisiä kuvituskuvia paremmin.
3D-mallit osana uusia tiloja suunnitteluvaiheesta saakka
Uusia rakennettuja tiloja joudutaan usein 3D-mallintamaan jo suunnitteluvaiheessa. Miksipä samoja malleja ei hyödynnettäisi kaikissa projektin vaiheissa? Sen lisäksi, että 3D-mallista voidaan tehdä näyttävä markkinointivideo jo ennen tilojen valmistumista, jo suunnitteluvaiheessa voidaan kolmiulotteiset mallit viedä virtuaalitodellisuuteen. Tällöin niin rakennuksen suunnittelijat kuin tulevat loppukäyttäjätkin voivat jo “koeajaa” tiloja, huomata epäkäytännöllisyyksiä ja tehdä parannusehdotuksia tiloihin ennen niiden lopullista rakentamista. Tässäkin pätee vanha sananlasku: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Olimme mukana Sokos Hotelsin Heymo 1 –hotellin projektissa, jossa hyödynnettiin juuri edellä kuvatulla tavalla virtuaalimallia osana kaikkia vaiheita. Innovatiivinen Heymo 1 sai myös kansainvälistä tunnustusta design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa vuonna 2023.
Kustannustehokkuus ja skaalautuvuus
Kertaalleen luodut 3D-mallit ja -animaatiot voivat olla käytössä useissa eri markkinointikampanjoissa ja -materiaaleissa, mikä vähentää tarvetta jatkuvasti luoda uutta sisältöä. Kun digitaalinen ympäristö ja tuotteet ovat olemassa, voidaan niistä ketterästi napata uusia videoita, vaihtaa valaistusta tai lisätä uusia elementtejä tai tuottaa lopputuloksia eri formaatissa. Samasta ympäristöstä voidaan tehdä niin VR-sovelluksia kuin ottaa video- tai valokuvamateriaalia. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
3D-malleja voidaan myös yhdistää todellisesta maailmasta taltioituun materiaaliin. Tutustu tästä lisää 360-kuvauksen ja 3D-mallinnuksen tarjoamiin etuihin ja eroihin.