Myyntiukko, osa 1. - Kerran Saksanmaalla

18.4.2019

Noniin vuoden 2019 Bauma -messut on nyt taputeltu ja olipahan karkelot. Kyseiset messut ovat siis yhdet maaliman suurimmista rakennuskonemessuista ja järjestetään Saksan Münchenissä joka kolmas vuosi. Eli seuraavan kerran taas saadaan ralli päälle vuonna 2022. Tämän vuoden messut olivat mielenkiintoinen kokemus ja varsinkin näin ensikertalaista yllätti messujen oikeasti valtava koko! Noin 600,000 neliömetriä täynnä erilaisia rakennuskoneita 3,700 valmistajalta

Noin puolet messualueesta oli ulkotiloja, loput neliöt oli mahdutettu 18 suureen halliin

Työkoneita, ison maailman meininkiä, suolarinkeleitä ja olutta

Messujen mieleenpainuvimmat osastot olivat varmaankin, yllätys yllätys, ne osastot, joihin oli selvästi satsattu isoimmin. Isoin osasto oli Liebherrillä, joka onkin aivan valtavan kokoinen konevalmistaja ja messujen pääyhteistyökumppani. Myös Caterpillarin osasto oli vaikuttava ja amerikkalaisella hurmoksella tehty messujen avajaisshow, joka työnnettiin tuutista Hans Zimmerin musiikin säestämänä oli kyllä kokemus, josta välittyi ison maailman meininki! Hauskimman messuelämyksen tarjoilivat, no ketkäs muutkaan kuin kiinalaiset. Kiinalaisen konevalmistaja Sanyn messuosastolla homma vedettiin tuttuun aasialaiseen tapaan hieman överiksi, kun bändi soittaa yrityksestä sanoitettua biisiä, mutta olihan se hauskaa katseltavaa:

Saksalaisten messujen erikoisuus on se, että pretzeliä, olutta ja makkaraa on tarjolla joka paikassa ja yleensä isoimmilla messuosastoilla niitä jaettiin ilmaiseksi niin paljon kuin jaksaa. Eli toisin sanoen 7-päivän messulipun ostaminen on siis kannattavaa myös, jos on pelkästään olutfestivaalitunnelmissa liikenteessä ja siihen kaupan päälle saa vielä katsella miehekkäitä työkoneita! Ehkä tästä syystä messukansa olikin pääsääntöisesti erittäin hyväntuulista ja luulen että kaupan liukasteenakin tuo olut on osoittautunut varsin toimivaksi välineeksi messuilla.

IT-tukena konemessuilla

Meikäläisen homma messuilla oli varsin yksikertaista: odottelin josko jollain asiakkaistamme olisi jotain teknisiä ongelmia toimittamamme virtuaalitodellisuuslaitteiston tai –ohjelmiston kanssa ongelmia ja korjaisin asian mahdollisimman pikaisesti. Tässäkin suhteessa messut menivät erinomaisesti ja viikon aikana meikäläisen IT-tukea tarvittiin vain kerran ja sekin messujen toisiksi viimeisenä päivänä, eli pääasiassa sain keskittyä kiertelemään messuilla ja ihmettelemään erinäköisiä vempeleitä, maistellen samalla eri osastojen tarjoiluja!

Opit Saksasta

Mitä messuilta tuli opittua? Virtuaalitodellisuus kyllä vetää ihmettelijöitä, mutta sisältöön ja laatuun kannattaa panostaa erityisesti. Virtuaalitodellisuuteen nojaavia tuotantoja oli messuilla useilta kymmeniltä valmistajilta, muun muassa Junttanilta; Junttanin simulaattori olikin mielestäni messujen ylivoimaisesti paras tuotanto, ei sen takia, että se olisi ollut helppo ja hauska, vaan siksi, että minulta meni noin 2 tuntia, ennen kuin pääsin edes töihin! Todella immersiivinen ja realistinen kokemus. Tässähän myös meillä oli sormet pelissä, joten ottakaapa yhteyttä, niin laitetaan teidänkin simulaattoriasianne kuntoon! Monen laadukkaan tuotoksen lisäksi messuilla tuli eteen myös joitain laadullisesti erittäin heikkoja toteutuksia isojenkin firmojen toimesta. Itseni tällainen laittaa pohtimaan, onko VR nykyaikainen itseisarvo, jota tehdään siksi, että muutkin tekevät? Mitä järkeä tuollaista on edes tehdä?

Virtuaalitodellisuus hyötykäyttöön

Näin virtuaalitodellisuuspalveluntarjoajan näkökulmasta olisi myös tärkeää miettiä, mikä tämän teknologian hyödyntämisen pihvi on sitten messujen jälkeen? Heitetäänkö laitteet ja ohjelmistot syrjään ja hukataan investointi vai jatketaanko virtuaalitodellisuusympäristön kehittämistä esimerkiksi myynnintyökaluksi tai vaikka laajennetaan sitä tukemaan muutakin markkinointia? Näitä asioita olisi syytä jo pohtia ennen, kuin ensimmäistä ympäristöä aletaan rakentamaan, että pystyttäisiin alusta asti tekemään asioita (koodia, 3D-malleja ja yms.) joita pystytään hyödyntämään myös isossa kuvassa. Liian usein kuitenkin ison kuvan miettiminen jätetään muun kiireen keskellä tekemättä ja hommia painetaan projektiluontoisesti, joka saattaa hankaloittaa asiaa siinä vaiheessa, kun iso kuva alkaa hahmottua. Toki usein virtuaalitodellisuutta lähdetään kokeilemaan vasta ensimmäistä kertaa ja ison kuvan hahmottaminen onkin erittäin haastavaa, kun asiakkaan toimialalla ei ole paljoa kokemusta tällaisen uuden teknologian hyödyntämisestä ja iso kuva alkaakin hahmottua vasta projektin edetessä.

Niinpä kun teille lähdetään suunnittelemaan ensimmäistä virtuaalitodellisuusympäristöä, olisi syytä käydä perinpohjainen keskustelu meidän teknologiaosaajien ja teidän toimialan ammattilaisten kesken erilaisista vaatimuksista ja prosesseista, joissa tätä teknologiaa voidaan hyödyntää, niin yhdessä voimme alkaa hahmottamaan ison kuvan, kuinka juuri teidän yrityksessänne voitaisiin hyödyntää uusia teknologioita tuottoisammalla mahdollisella tavalla.

Mitä jäi käteen?

Kuten aiemmin mainitsin, messuilla oli esillä useita hienoja VR ratkaisuja, joista kuitenkin Junttanin simulaattori vei voiton realistisuudellaan ja selkeästi loppuun asti mietityllä kokonaisuudella. Tätä voidaan hyödyntää muuhunkin, kuin messukäyttöön. Oikea investointi, oikeaan aikaan.

Tulen varmasti jatkossakin matkaamaan Saksan Müncheniin Baumoille ja seuraavat messut onkin vuonna 2022! Nyt onkin oiva aika alkaa miettiä, miten voisimme yhdessä laajentaa teidän Bauma –messujen todellisuutta? Ottakaa yhteyttä!

Iiro Naamanka,

München, 4-2019