Timo “Taimou” Kettunen // e-urheilun ammattilainen

Timo “Taimou” Kettunen // e-urheilun ammattilainen

Vuonna 1993 syntynyt Timo ”Taimou” Kettunen on yksi miljoonasta. Timo on niitä harvoja, jotka ovat toteuttaneet monien kuumeisesti tavoitteleman unelman: hän on e-urheilun maailmankuulu ammattilainen. Tämä tarkoittaa, että Timo hankkii elantonsa pelaamalla yhdysvaltalaisessa Team EnVyUs-joukkueessa Blizzard Entertainmentin kehittämää Overwatch-tietokonepeliä.

Kutsuimme kesälomaa kotiseudullaan Kuopiossa viettävän Timon toimistollemme haastatteluun. Edellisenä päivänä hän oli saapunut Korean tasavallasta, Soulista, jossa 8 kuukautta kestänyt Overwatch-kausi oli tullut päätökseensä. Taakse jäivät miljoonakaupungin hektisyys ja kymmenet ellei sadat tuhannet fanit. Timo ei ollut aiemmin kokeillut virtuaalitodellisuutta, joten 3D Talo sai kunnian tarjota tämän mahdollisuuden ensimmäisenä.

Timo “Taimou” Kettunen

3D Talon taustalta löytyy useiden vuosien ajalta kokemusta pelinkehittämisestä. Se on valtava etu virtuaalitodellisuuden tekemisessä. Näin siksi, että merkittävä osa virtuaalitodellisuudesta kehitetään Unity-pelimoottorille. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että teemme grafiikkaa samoilla työkaluilla ja menetelmillä. Tuotoksemme vastaavatkin näyttävyydeltään kaikkia alan standardeja. Tämän lisäksi pelintekijät ymmärtävät syvällisesti käyttäjäkokemuksen päälle, minkä näkyy lopputuotteidemme pitkälle viedyssä viimeistelyssä.

Timoa kokeneempaa kommentaattoria saa hakea, sillä viettäähän hän työnsä puolesta paljon aikaa keinotekoisissa maailmoissa. Ennen virtuaalitodellisuuteen siirtymistä kysyimme kuitenkin ensin hänen urastaan e-urheilun parissa.

Timo Kettunen tunnetaan maailmanlaajuisesti internetissä aliaksella ”Taimou”

Puheenaiheemme saattavat olla vieraita valtaosalle lukijoistamme. Kertoisitko, miten e-urheilu eroaa perinteisistä urheilulajeista?

Selkein ero on se, että fyysisesti mitään muuta ei käytetä kuin käsiä, selkää ja totta kai päätä. Perinteisten lajien huippu-urheilijana ei myöskään voi käyttää muutamaa tuntia enempää päivässä harjoitteluun, koska keholla on rajansa. Kaiken kaikkiaan ammattipelaaminen on hyvin lähellä shakkia, jossa on yhtä aikaa useita pelaajia, ja jossa ei pidetä taukoja.

Mentaalisesti se kuitenkin on kovaa hommaa. Me asumme Amerikassa kokoaikaisesti, mutta lennämme joka toinen viikko toiseen maahan. Toisena päivänä harjoittelemme heti lennon jälkeen hotellissa, ja aikaa nukkua yössä on maksimissaan 6 tuntia. Suorituspaineet ovat kovat: jos et pärjää, seuraavana päivänä saatat olla ilman töitä.

Miten kaikki alkoi, ja miten paljon työtä se on vaatinut?

Laitoin monta vuotta elämästäni siihen, että pelasin pelejä harrastukseksi. Onhan tämä mahdollisuus yksi miljoonasta. Jossain vaiheessa siihen tuli joukkue ympärille, hankittiin pelaajat, meille tuli sponsoreita ja sponsoreiden jälkeen siitä tuli kokopäiväistä. Nyt meille maksetaan palkkaa siitä, että me pelataan tietokonetta ja matkustetaan ympäri maailmaa eri turnauksiin. Se on aivan käsittämätöntä miettiäkään, eikä sitä itsekään osannut pari vuotta sitten aavistaa.

TEHO Gamesin arcadepeli Break the Food Chain koukutti Timon

Tiedätkö itsesi lisäksi ketään muuta savolaista e-urheilun ammattipelaajaa?

Ei kyllä tule mieleen. Suomesta lähtöisin olevat ammattilaiset, jotka saavat siitä elantonsa, pystyy laskemaan ehkä kahden käden sormille. Minä olen yksi niistä, joten siitä tulee todella etuoikeutettu olo. Tunnetuin suomalainen pelaaja on varmaan Counter-Strikestä tuttu Aleksi ”allu” Jalli. Hänellä on kymmeniä tuhansia seuraajia pelkästään Suomessa.

On ihan mieletöntä, että tämä yksi miljoonasta sattuu löytymään Kuopiosta. Tiedetäänkö täällä päin tai Suomessa ylipäänsä siitä, miten isosta jutusta on kysymys?

En sanoisi, että se niin kovin tunnettua olisi. Suurin osa e-urheilun seuraajista on nuoria tai nuoria aikuisia. E-urheilua on yritetty lobata suurelle yleisölle, ja nykyään neli-viisikymppisetkin seuraavat sitä hyvin paljon. Myös minun isovanhemmat, jotka ovat yhdeksissäkymmenissä, katsovat kaikki minun pelit, vaikka eivät ne ymmärräkään siitä kuin sen, että jos voitan, se on hyvä, mutta kun häviän, se on paha.

Mutta vaikka Suomi on pieni maa, meillä on pelaajia ihan todella paljon. Ihmiset pelaavat kasuaalisti ja kilpailullisesti. Jokainen ihminen, jolla on kilpailullinen vaisto, haluaa pelata näitä pelejä, ja sitä kautta myös tekee mieli katsoa, kun ammattilaiset pelaavat. Suomessa katsojakunta ei varmaan ole montaa kymmentä tuhatta enempää.

Sanoit, että e-urheilua yritetään viedä suurelle yleisölle. Miten sitä tavoitellaan?

Overwatch on pieni verrattuna League of Legendsiin, joka tällä hetkellä on suurin e-urheilupeli. Overwatch on kuitenkin kasvavassa vaiheessa, ja pelintekijät ovat parhaillaan kehittämässä globaalia liigaa. Yksi kausi kestää noin neljästä kuuteen kuukautta. Pyrkimyksenä on saada fanit paikan päälle seuraamaan kotijoukkueitaan, ja kehittää infrastruktuuria alle. Tämän enempää en tässä vaiheessa voi kertoa. Pysykää siis kuulolla!

Kuulostaa siltä, että e-urheilu on jo nyt todella isoa. Miten paljon sillä on katsojia?

Viimeisin turnaus, minkä katsoin viikko sitten, järjestettiin Krakovassa, Puolassa. Peli oli Counter-Strike: Global Offensive. Siellä on areena, missä 15 000 ihmistä pääsee katsomaan peliä. Sen lisäksi peli näytettiin netin kautta ilmaiseksi. Koko areena oli aivan täynnä, plus internetissä oli samaan aikaan miljoonia katsojia. Miljoonia katsojia samaan aikaan. Pelkästään englanninkielisessä streamauspalvelussa oli yhtäaikaisesti yli puoli miljoonaa katsojaa.

Tästä päästäänkin luontevasti siihen, että mihin e-urheilu perustuu liiketoimintana?

Tällä hetkellä itsenäiset organisaatiot järjestävät turnaukset ja maksavat palkinnot sinne. Isoin osa rahasta tulee mainostuksesta. On energiajuomasponsoria, ruokasponsoria ja laitevalmistajasponsoria, jotka tekevät tietokoneita ja tietokoneiden osia ja niin edelleen. Kun pelaajat tuovat näkyvyyttä organisaatioille, se tuo näkyvyyttä sponsoreille. Sponsorit maksavat organisaatioille, ja siitä maksetaan meille palkkaa.

Asut tällä hetkellä Pohjois-Carolinassa Charlottessa. Millainen paikka teillä on siellä?

Meille on varta vasten vuokrattu kompleksi, jossa on omat asunnot plus siihen päälle toimistotila, niin kuin teillä täällä. Sinne me joka aamu keräännymme, me 6 pelaajaa, meidän manageri ja koutsi. Siinä päätetään, mitä halutaan sinä päivänä harjoitella. Sitten pelataan vastustajajoukkueita vastaan, jotka ovat enimmäkseen amerikkalaisia. Keskitytään harjoittelemaan yhtä, kahta juttua päivässä ja tehdään parhaamme joka päivä.

Niin, teidän joukkueessa on pelaajien lisäksi myös manageri ja valmentaja?

Olimme hyvin pitkään joukkue, jolla ei ollut valmentajaa ollenkaan. Silti olimme pitkään pelin paras. Koreassa e-urheilu on ollut vuodesta 1999 kansallisurheilua. Ja me ollaan ensimmäinen länsimaalainen joukkue missään pelissä, joka on voittanut korealaisen turnauksen. Silloin meillä oli vain skottilainen manageri ja joukkueessa minun lisäksi espanjalainen, kaksi ruotsalaista, yksi saksalainen ja thaimaalainen. Nykyään tämän saksalaisen tilalla on korealainen.

Siirrytään sitten virtuaalitodellisuuteen. Mitä kaikkia kehittämiämme virtuaalitodellisuussovelluksia pääsit kokeilemaan, ja millaiset tunnelmat siitä jäi?

Kävin laskettelemassa Tahkolla, ammuin virtuaalipyssyllä villin lännen rosvoja, tuli ajettua autoa, pelattua lentopalloa. Pääsin katsomaan Kuopion infrastruktuuria ilmasta käsin ja se oli ihan käsittämättömän hienoa. Mutta erityisesti se laskettelupeli tuntui aivan aidolta. Olen itse lasketellut, ja sen jotenkin fiilasi heti. Varsinkin ennen hyppyriä jalat menivät vaistomaisesti pikkaisen koukkuun. Melkein kaaduinkin siinä. Uskomattoman todellista jo tässä vaiheessa, eikä edes osaa käsittää, että millaiseksi se menee 5-10 vuoden kuluttua.

Timo pääsi kokeilemaan virtuaalitodellisuutta niin HTC Vivellä, kuin Samsung Gearillakin

Millainen anti virtuaalitodellisuudella voisi olla e-urheilulle?

Virtual reality voisi sopia hyvin e-urheiluun, kunhan teknologia vielä tästä kehittyy. Pitäisi olla oikeat areenat sille, että on vapaata tilaa liikkua. Tai sitten pitäisi kehittää ratkaisu, jossa kehon ei tarvitse liikkua, vaan liikut itse pelimaailmassa. Ennen kaikkea pitäisi kehittää peli, missä pystyisi kilpailemaan toista vastaan. Se on varmaan aika iso haaste.

Millainen se voisi olla pelimekaniikaltaan, kun kolme ulottuvuutta pitäisi kokonaisvaltaisesti huomioida?

Se on kiinnostava ajatus, koska periaatteessa hyvin yksinkertaisetkin pelit voivat toimia kilpailullisesti. Tarvitaan nopeita refleksejä, hyvää silmä-käsi-koordinaatiota ja strategista ajattelua, kuten shakissa. Shakki on aloittelijalle helppo peli, mutta sitä on mahdotonta pelata täydellisesti. Tällaiset periaatteet voisi siirtää virtuaalimaailmaan.

Mitä itse odotat, että näillä virtuaalitodellisuuslaitteilla voisi tehdä?

Olisi käsittämättömän hienoa, jos niiden avulla pääsisi kavereiden kanssa kokonaisiin vieraisiin maailmoihin. Esimerkiksi sellainen mmorpg-tyyppinen virtuaalinen elämä. Oikea elämähän on aika tylsää, niin olisi mahtavaa, jos uusia maailmoita pystyisi itse luomaan tyhjästä. Sekin on monen kymmenen vuoden päässä, että voi ajatuksella ohjata tekoälyä.

Kiitos Timo haastattelusta! Haluatko lähettää terveisiä meidän lukijoille?

3D Talolle shout outit tästä. Mieletöntä oli käydä kokeilemassa teidän virtuaalitodellisuutta. Kaikille kuopiolaisille kavereille, joita en ehdi näkemään kovin usein: kaikille shout outit täältä Suomesta!

Tuomas Hirvonen

Myynti- ja tiedotusvastaava

tuomas.hirvonen@3dtalo.fi

Language flag English
Language flag Finnish
Language flag English
Language flag Finnish

About the author: 3DtaloAdmin

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista