Artikkeleissamme olemme paljon puhuneet virtuaalisen todellisuuden hyödyistä – vaarallisten tilanteiden harjoittelu realistisen tuntuisesti, tilojen suunnittelu ja esittely jo ennen niiden valmistumista, mukaansatempaava tapa kouluttaa ja niin edelleen.
Mutta hypätään tänään askel eteenpäin. Nimittäin laajennetun todellisuuden toinen alahaara, yhdistetty (tai sekoitettu) todellisuus, englanniksi mixed reality (MR), tarjoaa vielä uudenlaisen ulottuvuuden. Termiä käytetään myös usein ristiin sanan augmented reality (AR), lisätty todellisuus, kanssa. Teknologian kehittyessä kehittyy varmasti termistökin, mutta useimmiten AR:lla viitataan kevyempiin, esimerkiksi puhelimella käytettäviin, lisättyihin elementteihin, ja MR:llä ympäristöihin, joita on tarkoitus käyttää ominaisuutta tukevien VR-lasien kanssa. Huh, tulipa siinä monta termiä! Jos hengästyttää, vilkaise aiempi artikkelimme virtuaaliajan sanaviidakosta tästä!
Yhdistetty todellisuus hämärtää virtuaalisuuden ja todellisuuden rajoja. Tätä hyödyntämällä voidaan tuoda digitaalinen sisältö osaksi todellista maailmaa. Miltä tuntuisi pakohuone, jonka pulmatehtävät sijoitetaan omaan olohuoneeseen? Tai oma elokuvateatteri? Tai sisustuksen suunnittelu uusiksi suoraan omaan keittiöön virtuaalisten mallien avulla?
Uusimmat laitteet tukevat yhdistettyä todellisuutta
Apple markkinoi vuonna 2024 julkaistuja Vision Pro –lasejaan nimenomaan spatial computer –laitteena. Spatial computer on termi, jolle ei vielä ole edes vakiintunutta suomennosta, mutta Apple viittaa tällä nimenomaan laitteeseen, joka tuo tietokoneen digitaaliset elementit ympäröivään, todelliseen tilaan – siis yhdistää virtuaalisen ja todellisen maailman! Tietokoneen näytön sijasta voit asetella digitaalisen työtilasi vaikka ympäri työhuonetta. Kun työt on paiskittu ja koittaa vapaa-aika, Vision Pro –lasit tuovat elokuvateatterin kotisohvan eteen.
Myös Metan 2023 julkaisemat Quest 3 –lasit tukevat hyvin yhdistettyä todellisuutta. Lasien ulkopinnalla olevat kamerat skannaavat ympäristön tarkasti. Laitteen mukana tuleva First Encounters –peli onkin teknologisesti kiehtova esimerkki yhdistetyn todellisuuden mahdollisuuksista, kun olohuoneen seinä onkin pian portti avaruuteen ja virtuaaliset avaruusolennot kiipeilevät ympäri kodin kalusteita.
Suomalainen Varjo valmistaa erityisesti vaativaan ammattikäyttöön suunniteltuja laseja, joista niistäkin löytyy yhdistetyn todellisuuden ominaisuuksia. Varjon teknologiaa käytetään esimerkiksi simulaattoreissa ja puolustusalan koulutuksissa ympäri maailmaa.
Milloin yhdistetty todellisuus on sopivampi vaihtoehto kuin virtuaalitodellisuus?
Virtuaalitodellisuus peittää koko näkymän, ja ympäristön tuleekin olla sellainen, ettei tämän vuoksi satu vahinkoja; yhdistetyssä todellisuudessa huone todellisine esineineen on näkyvissä, ja niitä on siten helpompi varoa.
Yhdistetty todellisuus voi tarjota erityisen paljon mahdollisuuksia tiiminä kouluttautumiseen, ja toisaalta vähentää fyysisen tilan tarvetta sovelluksille. Parhaat hyödyt yhdistetystä todellisuudesta saadaan irti yhdistelemällä esineisiin esimerkiksi antureita, joiden avulla virtuaalinen sisältö reagoi todellisen maailman toimintoihin – tai toisinpäin.
Yhdistetyn ja virtuaalisen todellisuuden sovelluksien ei toki tarvitse sulkea toisiaan pois. Jos käytössä on siihen soveltuva laitteisto, koulutussovellus voidaan toteuttaa niin, että kumpikin tyyli on valittavissa tilannekohtaisesti. Ehkä ryhmätoimintaa on mukavampi harjoitella yhdistetyssä todellisuudessa, ja yksilötehtäviin keskittyä rauhassa immersiivisessä virtuaalitodellisuudessa?